كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
آخرين ويرايش سایت
آگهی ها
آمار بازدیدکنندگان
آموزش سلامت همگانی
اخبار دو ستونی
پیوند ها
تماس با ما
جستجو
فرم های الکترونیکی
فوتر
منو راست
منوی بالا
هدر
ورود
اخبار دو ستونی
افراد دارای چربی اضافه، بیش از دیگران به بیماری قلبی دچار می شوند
دکتر طیبه بستانی، متخصص قلب و عروق مرکز آموزشی- درمانی شهید رجایی قزوین گفت: افراد دارای چربی اضافه (بخصوص در ناحیه شکم) بیش از دیگران به بیماری قلبی دچار می شوند. وی افزود که افزایش چربی، منجر به بالا رفتن بار قلب، افزایش کلسترول و بالا رفتن فشار خون و کاهش HDL شده و خطر بروز دیابت را افزایش می دهد.
 
مصرف نان سبوس دار و غلات کامل
این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: بر اساس کالری مورد نیاز از انواع نان سبوس دار (سنگگ، نان جو) غلات کامل (عدس، لوبیا، نخود و ...) استفاده کنید و از مصرف چیپس، پفک، بیسکوئیت های چرب و نان خامه ای پرهیز نمایید، ایشان ادامه داد که مصرف انواع سبزیها با برگ سبز و تیره ( انواع کلم، کاهو، فلفل دلمه ای و هویج) را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
 
استفاده از لبنیات
دکتر بستانی در خصوص مصرف میوه ها، فروارده های لبنی، گوشت، روغن و نمک گفت: مصرف روزانه منابع فیبر محلول (پکتین) همچون سیب، مرکبات و توت فرنگی در کاهش کلسترول خون بسیار مفید است.
ایشان با گفتن اینکه باید از لبنیات کم چرب استفاده کنید و مصرف فرآورده هایی همچون کره، سرشیر و خامه را از لیست غذایی خود حذف نمایید؛ عنوان کرد: مصرف سفیده، محدودیتی ندارد، اما زرده بدلیل کلسترول بالا نیاید بیش از 2 عدد در هفته مصرف شود. دکتر بستانی افزود که تا حد ممکن از گوشت های سفید (مرغ و ماهی) استفاده نمایید و پنیر مصرفی نیز باید از نوع کم نمک و کم چرب باشد.
ایشان تصریح نمود: مصرف روغن جامد (بدلیل رسوب در دیواره شریان) سس های چرب و کره گیاهی (بدلیل اسیدهای چرب ترانس) اکیدا ممنوع می باشد. بهترین روغن مصرفی برای این گروه سویا، آفتابگردان، زیتون و کانولا می باشد. مصررف بی رویه نمک موجب افزایش فشار خون و بالارفتن فشار وارده بر قلب، کلیه ها و تمام اعضای بدن خواهد شد.
 
ورزش، عامل بازدارنده مشکلات قلبی عروقی
پزشک متخصص قلب و عروق مرکز آموزشی- درمانی شهید رجایی قزوین، ورزش را مهمترین عامل بازدارنده مشکلات قلبی دانست و گفت: به منظور بهبود وضعیت قلبی و کاهش وزن مطلوب، علاوه بر برنامه غذایی متعادل، داشتن برنامه ورزشی منظم (30 دقیقه در روز) مفید است.
وی تصریح نمود: مصرف قند و شکر، عسل، خرما و تمام مواد شیرینی و نشاسته ای باید کنترل شود، زیرا شیرینی زیاد موجب چاقی و افزایش تری گلیسرید خون و بیماری دیابت خواهد شد
 
 
دکتر بستانی بیان کرد که چون مصرف ادویه جات تند مثل فلفل تند، مواد کافئین دار مانند قهوه و شکلات و چای غلیظ می توانند تعداد ضربان قلب را افزایش دهند، بنابراین در مصرف آنها باید اعتدال را رعایت کرد. وی اضافه کرد: بهتر است روش پخت تمام مواد غذایی به صورت آب پز و کبابی باشد.