اخبار دو ستونی
افراد دارای چربی اضافه، بیش از دیگران به بیماری قلبی دچار می شوند
دکتر طیبه بستانی، متخصص قلب و عروق مرکز آموزشی- درمانی شهید رجایی قزوین گفت: افراد دارای چربی اضافه (بخصوص در ناحیه شکم) بیش از دیگران به بیماری قلبی دچار می شوند. وی افزود که افزایش چربی، منجر به بالا رفتن بار قلب، افزایش کلسترول و بالا رفتن فشار خون و کاهش HDL شده و خطر بروز دیابت را افزایش می دهد.
 
مصرف نان سبوس دار و غلات کامل
این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: بر اساس کالری مورد نیاز از انواع نان سبوس دار (سنگگ، نان جو) غلات کامل (عدس، لوبیا، نخود و ...) استفاده کنید و از مصرف چیپس، پفک، بیسکوئیت های چرب و نان خامه ای پرهیز نمایید، ایشان ادامه داد که مصرف انواع سبزیها با برگ سبز و تیره ( انواع کلم، کاهو، فلفل دلمه ای و هویج) را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
 
استفاده از لبنیات
دکتر بستانی در خصوص مصرف میوه ها، فروارده های لبنی، گوشت، روغن و نمک گفت: مصرف روزانه منابع فیبر محلول (پکتین) همچون سیب، مرکبات و توت فرنگی در کاهش کلسترول خون بسیار مفید است.
ایشان با گفتن اینکه باید از لبنیات کم چرب استفاده کنید و مصرف فرآورده هایی همچون کره، سرشیر و خامه را از لیست غذایی خود حذف نمایید؛ عنوان کرد: مصرف سفیده، محدودیتی ندارد، اما زرده بدلیل کلسترول بالا نیاید بیش از 2 عدد در هفته مصرف شود. دکتر بستانی افزود که تا حد ممکن از گوشت های سفید (مرغ و ماهی) استفاده نمایید و پنیر مصرفی نیز باید از نوع کم نمک و کم چرب باشد.
ایشان تصریح نمود: مصرف روغن جامد (بدلیل رسوب در دیواره شریان) سس های چرب و کره گیاهی (بدلیل اسیدهای چرب ترانس) اکیدا ممنوع می باشد. بهترین روغن مصرفی برای این گروه سویا، آفتابگردان، زیتون و کانولا می باشد. مصررف بی رویه نمک موجب افزایش فشار خون و بالارفتن فشار وارده بر قلب، کلیه ها و تمام اعضای بدن خواهد شد.
 
ورزش، عامل بازدارنده مشکلات قلبی عروقی
پزشک متخصص قلب و عروق مرکز آموزشی- درمانی شهید رجایی قزوین، ورزش را مهمترین عامل بازدارنده مشکلات قلبی دانست و گفت: به منظور بهبود وضعیت قلبی و کاهش وزن مطلوب، علاوه بر برنامه غذایی متعادل، داشتن برنامه ورزشی منظم (30 دقیقه در روز) مفید است.
وی تصریح نمود: مصرف قند و شکر، عسل، خرما و تمام مواد شیرینی و نشاسته ای باید کنترل شود، زیرا شیرینی زیاد موجب چاقی و افزایش تری گلیسرید خون و بیماری دیابت خواهد شد
 
 
دکتر بستانی بیان کرد که چون مصرف ادویه جات تند مثل فلفل تند، مواد کافئین دار مانند قهوه و شکلات و چای غلیظ می توانند تعداد ضربان قلب را افزایش دهند، بنابراین در مصرف آنها باید اعتدال را رعایت کرد. وی اضافه کرد: بهتر است روش پخت تمام مواد غذایی به صورت آب پز و کبابی باشد.
 
 
 
امتیاز دهی