معرفی

معرفی کتابخانه

کتابخانه بیمارستان شهید رجایی با هدف تامین نیازهای اطلاعاتی اعضای هیات علمی، متخصصین، دانشجویان و کارمندان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1370تاسیس گردید.

*بخش مرجع و امانت

کتابخانه مرکز دارای 903 جلد کتاب فارسی و 747 جلد کتاب لاتین می باشد. مجموع عناوین فارسی و لاتین مرکز 1650 جلد می باشد.

امانت منابع علمی برای مطالعه در خارج از کتابخانه شامل مراحل زیر می باشد:

  1. عضویت در کتابخانه (جهت عضویت در کتابخانه مرکز: متقاضی باید فرم مربوطه را که توسط کتابدار  ارائه می شود تکمیل کرده و همچنین کارت دانشجویی به رویت کتابدار برسد).
  2. همه دانشجویان (پزشکی و غیر پزشکی)، اساتید، اعضای هیات علمی، کلیه کارمندان می توانند عضو کتابخانه بوده و از منابع موجود در کتابخانه استفاده نمایند.

*فراهم آوری کتاب

جهت تهیه کتاب های مورد نیاز مرکز، ابتدا از اساتید، اعضای هیات علمی گروه های مختلف نظرسنجی انجام شده و سپس دانشگاه علوم پزشکی بصورت سالانه کتاب ها را از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فراهم می نماید.

*سایت کامپیوتری کتابخانه

سالن مطالعه مرکز دارای یک دستگاه رایانه که متصل به شبکه اینترنت است می باشد. جهت اتصال به شبکه اینترنت کلیه استفاده کنندگان می توانند از طریق نام کاربری و کلمه عبور تعریف شده در دانشگاه از اینترنت استفاده کند.

مراجعین محترم بصورت پیوسته و (ناپیوسته یا آفلاین از شبکه داخلی دانشگاه) می توانند اطلاعات مربوط به کتاب ها و منابع علمی این کتابخانه را از طریق لینک http://ofoghlib.qums.ac.ir جست و جو نمایند.

*موجودی

در حال حاضر تعداد کل منابع موجود در کتابخانه مرکز 3029 نسخه شامل کتب فارسی و لاتین و پایان نامه میباشد.

ردیف

عناوین کتب

تعداد

1

 

فارسی

عناوین فارسی

903

نسخ فارسی

1785

2

لاتین

عناوین لاتین

747

نسخ لاتین

1085

3

پایان نامه

159


 

*ساعات کار کتابخانه:

روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 14

روزهای پنجشنبه از ساعت 8 تا 13

 

*شرح وظایف

  • ارائه اطلاعات لازم به مراجعین اعم از اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارمندان در ارتباط با وضعیت آخرین اطلاعات و منابع مرجع پزشکی
  • آموزش و همکاری مداوم با مراجعه کنندگان در نحوه استفاده از منابع مرجع پزشکی مانند پایگاه های اطلاعاتی پزشکی و سی دی های موجود
  • همکاری و آموزش مداوم مراجعه کنندگان اعم از اساتید و دانشجویانی که از طریق کامپیوتر خواهان سرچ مقالات پزشکی بوده و تعیین کلیدواژه های مناسب جهت تحقیق و پژوهش آن ها
  • بررسی نیازهای علمی و جدید مراجعین و پیشنهاد تهیه آن به مدیریت
  • همکاری در امر صحافی منابع و امانت آن ها به متقاضیان
  • راهنمایی مراجعین به سایر مراکز علمی و پژوهشی در صورت نیاز
  • همکاری در خريداري منابع و مجلات
  • انتخاب و تهیه انواع منابع اطلاعاتی مورد نیاز مراجعین و جامعه هدف کتابخانه
  • فهرست نویسی، رده بندی و آماده سازی منابع اطلاعاتی
  • امانت و دریافت منابع اطلاعاتی
  • اداره کتابخانه و سالن مطالعه

 

*ضوابط کتابخانه مرکز :

  1. تعدادکتب قابل امانت برای اعضای محترم هیات علمی 4 عنوان و برای دانشجویان مقاطع دکترای عمومی و  3عنوان و دانشجویان سایر مقاطع 3 عنوان کتاب خواهد بود.
  1. مدت امانت کتب برای اساتید محترم 30 روز و برای دانشجویان و سایر اعضا 15 روز خواهدبود. هر کتاب در صورت عدم رزرو توسط سایر اعضا یک بار قابلیت تمدید خواهد داشت.
  1. مواد دیداری شنیداری، پایان نامه های تحصیلی و طرح های تحقیقاتی که استفاده روزمره و یا در محل دارند، به اساتید محترم  قابل امانت دهی میباشند اما نسخه الکترونیکی آنها به دانشجویان مقاطع دکترای عمومی و تحصیلات تکمیلی به مدت 3 روز امانت داده می شوند.
  1. به منظور سهولت کار، الزامی است، اعضا پس از جستجوی منابع در نرم افزار جامع کتابخانه ای، محل نگهداری کتاب مورد نظر را تعیین نموده و در صورت ارائه کارت کتابخانه مرکزی و موافقت مسئول کتابخانه مقصد، منبع در اختیار ایشان قرار خواهد گرفت.
  1. امانت کتاب برای اعضا در قبال ارائه کارت عضویت انجام می گیرد.
  1. امانت کتاب با کارت عضویت سایر اعضا امکان پذیر نمی باشد.
  1. نشریات ،کتابهای مرجع، اطلس ها و کتابهای کمیاب تنها در بخش مرجع قابل دسترسی و مطالعه می باشند.
  1. امانت گیرنده باید از عهده خساراتی که بر کتاب وارد می شود بر آید.
  1. در صورت مفقود شدن باید مانند آن کتاب تهیه و به کتابخانهبرگرداندهشود.
  1. در صورت دیر کرد بر اساس ضوابط کتابخانه مرکزی،برای هر منبع در هر روز 500 ریال جریمه نقدی دریافت می گردد.
  2.  از آوردن وسایل غیر ضروری به داخل کتابخانه خودداری شود.
  3. رعایت نظم، نظافت، حفظ سکوت و آرامش در کتابخانه و سالن های مطالعه ضروری است و در صورت مشاهده تخلف با متخلفین برخورد انضباطی خواهد شد.
 
*معرفی مسئول
نام و نام خانوادگی: افسانه پوراصغریان
مدرک تحصیلی: کاردانی رشته ی فناوری اطلاعات

شماره تلفن داخلی: 373